SnowFilmFest

Česká verze   English version
Lysá Hora - královna Beskyd

Vloženo: 16.09.2009
Lysá Hora je nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd. Její vrchol je ve výšce 1324 m.n.m., což zaručuje dobré sněhové podmínky po celou zimu. Pokud se rozhodnete na Lysou vyrazit, musíte počítat s pěknou procházkou, protože nahoru nevede žádná lanovka. To ale zároveň způsobuje, že prašan není rozježděný hned potom co napadne, takže si ho můžete užívat třeba i pět dní v kuse, aniž by za tu dobu spadla jediná vločka.

Na Lysou se dostanete ze dvou stran, a to z údolí řeky Mohelnice (z obce Krásná), nebo z opačné strany z Malenovic. Z Krásné je možné vyrazit buď z Řepčonky, nebo ze Zlatníku. Lepší je vyrazit z Řepčonky, je tam lepší sjezd. Na Řepčonku se dostanete nejlépe z Frýdku–Místku směrem Dobrá, Nošovice, Raškovice a nakonec Krásná. Je lepší si přivstat kvůli parkování. Pokud pojedete autobusem, tak je to jednoduché. Ve Frýdku nastoupíte a jedete přímo na zastávku Řepčonka. Autobus zastavuje u hájenky, kterou obejdete zprava a dáte se nahoru do lesa na vyšlapaný chodník (mapa 1) a pokud nepůjdete moc pomalu, tak jste po hodině a půl nahoře. Ve vyjimečném případě se může stát, že chodník prošlápnutý nebude, tak je lepší mít pásy, nebo sněžnice. To se ale stává jen zřídka, většinou je to v pracovní dny za hodně hnusného počasí ,kdy se nahoru nikomu nechce. Na Lysé jsou dvě hospody, kde se můžete najíst a ohřát.

A teď ta příjemější část výletu, sjezd. Lyže je ideální nazout u chaty horské služby, odkud se dáte směrem k vysílači, který objedete zleva a pokračujete dolů do lesa, kterým jedete až na první cestu, poznáte ji tak, že narazíte na dřevěný plot. Ten podlezete a asi padesát metrů se proplítáte mezi malými smrčky, pak se před vámi otevře vysoký smrkový les, kterým pokračujete na druhou cestu, na které je většinou upravená běžkařská stopa. V místě kde vyjedete z lesa, uvidíte pod cestou koryto potoka a tím se dáte dolů. Asi po 500 metrech dorazíte na místo, kde už to potokem dál nejde a odbočíte na lesní cestu, která vede podél potoka až na Řepčonku, odkud jste ráno vyšli. Cesta vede pořád mírně z kopce, ale ke konci je třeba si trochu pomoct hůlkama. Nic příjemného pro snowboardisty. Tuhle variantu doporučuju, jen pokud je hodně sněhu a jsou zapadané malé smrčky. Pokud je sněhu méně, je lepší jet od horské na dnes již bývalou severní sjezdovku, která sice není tak strmá, ale zato se tam dá jet pořádně rychle. Sjezd končí stejně jako ten lesní na druhé cestě, na které si šlápnete 50 metrů vpravo a dostanete se ke korytu potoka, odkud pokračujete potokem a dále cestou až na Řepčonku.

Další variantou vašeho sjezdu je Malenovický kotel. V případě, že se rozhodnete pro dopravu autem, tak po průjezdu Malenovic budete pokračovat po hlavní cestě stále rovně k hotelu Petr Bezruč. Zde můžete zanechat své auto a všechno pohodlí končí. Od hotelu se vydáte prošlapanou stezkou na hřeben k vrcholu Ivančeny (vrchol vedle Lysé hory). Co se týče stezky, nemusíte se bát, že by nebyla prošláplá. Když se tedy dostanete na hřeben, napojíte se na modrou značku a už se necháte vést jen vyšlapanou stezkou k vrcholu. V případě, že byste jeli autobusem, tak je cesta obdobná. Pokud vyrazíte s Frýdku–Místku či Ostravy, sednete na autobus směr Frýdlant nad Ostravicí, přesednete ve Frýdlantu n/O na autobus směr Malenovice hotel Bezruč a pak už jen pokračujete po předem popsané cestě.

Abyste se dostali k samotnému sjezdu, musíte absolvovat ještě menší procházku ke kameni označující vrchol. Při pohledu směrem k Frýdlantu uvidíte průchod mezi zábradlím a plotem meteorologické stanice a budete pokračovat asi 30 metrů kolem plotu směrem k budově meteorologické stanice. V tuto chvíli si asi řeknete, že člověk, co tohle psal, to moc v hlavě srovnané nemá, poněvadž jediná věc, co uvidíte, když se podíváte směrem do kotle, je jenom křoví a spousta malých stromků. Najít většinou cestu přes tenhle úsek křovisek není problém, jsou už tam vyježděné stopy od místních skialpinistů. V případě, že byste měli to štěstí a dorazili na nepokreslený powder, opravdu stačí projet úsek asi 50 metrů rovně dolů a už se před vámi otevře první část Malenovického kotle. Po průjezdu touto částí se dostanete na cestu vedoucí po vrstevnici, kde po lehkém odbočení směrem doprava  už uvidíte ve vzrostlejším lese s průjezdem na pláň. Po pláni se zase objevíte na další cestě vedoucí vrstevnicí. Tam si odbruslíte asi 100 m směrem vlevo a vjedete do bukového lesa a budete se snažit jet zlehka doleva. V bukovém lese je stará svážnice dřeva, která Vás už dovede na asfaltovou cestu směrem kolem jízdárny, sjezdovek u Satiny a na hlavní silnici do Malenovic pod hotelem Bezruč.

Než na Lysou vyrazíte, doporučuju podívat se na webkameru a zjistit si aktuální počasí na www.lysahora.cz. Na Lysé byvá často odlišné (horší) počasí než na okolních kopcích.

Teď už nezbývá než doufat, že nám v Beskydech napadne ještě více sněhu než loni. Doufám, že se na Lysé nikdo z vás neztratí, a třeba se tam v zimě potkáme.

Autoři: Viktor Galuška, Michal Krňa

OAeV - Alpenverein

Partneři & Sponzoři

Powderline.cz - ISSN 1805-7462
Portál o ježdění ve volném terénu. Naleznete zde reportáže z výletů, tipy a triky pro vybavení, průvodce novými oblastmi apod.